Motorcyklar i denna kategori saknar kåpor och vindruta som skyddar mot dåligt väder. De erbjuder en bekväm upprätt sittställning som lämnar god kontroll över motorcykeln, vilket gör dem till ett utmärkt transportmedel för pendling
Harley Davidson är en tillverkare som associeras med glidare, men det finns en uppsjö andra märken som tillverkar glidarmotorcyklar. Det svenska ordet för “custom” är “specialtillverkad”, många motorcykelentusiaster ändrar och modifierar sina cyklar till sina egna önskemål och stilar. Den här sortens motorcykeln har en låg och bekväm sadelhöjd, en lång hjulbas och kromade detaljer. Trots sin till synes bekväma sittposition är de inte särskilt bekväma att köra under längre sträckor. De är ofta mjukt körda och har därav välmående maskiner
Ett perfekt fordon för den som söker ett bekvämt sätt att ta sig fram på, men som även är tillräckligt flexibelt för att kunna ta en avstickare upp för en ojämn bergsväg. Denna motorcykel har stora bensintankar, ett rejält fjädersystem, en upprätt och bekväm körställning och ett brett mellanstyre, vilket gör att passagerare kan sitta bekvämt.
En rejält byggd motorcykel som är lämplig för alla årstider, designad med ett brett styre och en upprätt sittposition. De påminner om en standard men är inte speciellt bekväma att åka längre sträckor med. Skillnaden mellan en supermotardmotorcykel och en offroadmaskin är att den förstnämnda har bättre bromsar, styvare fjädring och sportiga landsvägsdäck. Dessa fordon har fördelen att vara vara robusta, bekväma, underhållsvänliga, prisvärda och billiga att försäkra. De Lämpar sig utmärkt för åretrunt-bruk. baksidan med offroad/supermotard är den höga och smala sadeln som inte lämpar sig för längre färder. Det är vanligt att motorn kräver en kickstart med foten.
Denna motorcykel är ett perfekt alternativ för att bekvämt pendla långa distanser. Designen liknar en sporthojs men denna är utrustad med en bekväm sadel och kåpor som ger skydd mot vinden vilket ger ökad komfort och bekvämlighet. Det är inte ovanligt att touringmotorcyklar är utrustade med stereoanläggning, sidopacksväskor, ryggstöd, fotplattor och backväxel. De är även anpassade för att göra färden bekväm för passageraren. All denna komfort och utrustning resulterar i en större motorcykel som följaktligen orsakar en mindre smidig motorcykel till skillnad från ovannämnda offroad/supermotard.
Denna typ av motorcykel har hög motorprestanda och är byggd för racing men är registrerad för att åka på allmänna vägar. De är oftast utrustade med en fyrcylindrig motor och det är inte ovanligt att motoreffekten är en hästkraft för varje kilogram som motorcykeln väger, dvs en motorcykel som väger 160 kg ger 160 hästkrafter. Sportmotorcykel har oftast kapacitet för att uppnå hastigheter om 300 km/h. För att möjliggöra detta har den en hård sadel, kort fjädringsväg och mycket god bromskraft, vilket gör den både snabb rakt fram men även i sidled. Nackdelen med sportmotorcyklar är deras avsaknad på komfort till följd av en framåtlutad icke ergonomiskt sittposition och skarp benvinkel. Men även deras dyra försäkringar som är en effekt av de risker den här typen av motorcykel medför.
Scootern är en lätt och smidig motorcykel som lämpar sig i stadsmiljöer. De är automatväxlade och sätet i förhållande till styret skapar en upprätt körposition som kombinerat skapar en bekväm sittposition. Scootern har små hjul som ökar smidigheten. Trots sin smidighet och bekvämligheten är de inte bekväma att färdas med långa distanser. Den här typen av fordon är heller inte konstruerad för att färdas snabbt med och har följaktligen en relativt svag motor men trenden går mot allt starkare motorer.