Läs, lyssna eller se en video där vi går igenom kapitlet tillsammans med dig med extra information. Ser du videon kan du scrolla ner, då åker videoskärmen ner till längst ner till höger.
Understyrning sker när föraren försöker svänga genom att vrida på ratten men upplever att bilen inte ändrar riktning tillräckligt mycket . Exempelvis åker bilen mer rakt i en kurva som du vill svänga i riktning med. Understyrning sker oftast hos bilar med framhjulsdrift eller när hjulen tappat greppet om vägbanan.
Överstyrning händer när man upplever att bilen ändrar riktning av sig själv som inte motsvarar vridningen på ratten. Vad som sker är att bakpartiet på bilen tappar greppet om vägen när du försöker svänga i en kurva.
Vattenplaning kan ske under alla årstider och händer på grund av att bilens hjul förlorar greppet om vägbanan. Hjulens mönster kan eller hinner inte tränga bort vattnet på vägen. Resultatet är att bilen “svävar” över vattnet vilket gör att föraren förlorar kontroll över bilen. Vattenplaning sker även vid låga hastigheter om det finns mycket vatten på vägen.
Vattenplaning kan även ske på snömodd och slask. Då kan bilens hjul inte tränga undan snömodd och slask, det kallas för moddplaning.
Antisladdsystem har minskat olyckorna mycket och finns i de flesta nya bilar. Antisladdsystemet känner av om bilen sladdar och reglerar då bilens kurs genom att bromsa de hjulen som systemet känner av behöver bromsas in. Olika biltillverkare betecknar antisladdsystemet olika men vanligtvis är det förkortat till ESP, ESC eller DSTC.