Läs, lyssna eller se en video där vi går igenom kapitlet tillsammans med dig med extra information. Ser du videon kan du scrolla ner, då åker videoskärmen ner till längst ner till höger.
ABS-bromsar hjälper dig att ha större kontroll över bilen genom att hjulen inte låser sig fast att du gör en kraftig inbromsning. Detta gör ABS-bromsar genom att de känner av en kraftig inbromsning då hjulen i vanliga fall låser sig helt men där ABS-bromsarna “släpper” hjulen under mycket snabba intervaller för att få kontroll över bilen. Känner du en pulserande rörelse i bromspedalen så är det inget fel utan det är ABS-bromsarna som signalerar att hjulen håller på att låsa sig. Bromsa hårdare i sådana fall. Fungerar inte ABS-systemet så varnar en kontrollampa i instrumentpanelen dig för det. Du kan se den lampan (nummer 1) längre ner i det här kapitlet.
ABS-bromsar har flera fördelar men främst hjälper ABS-bromsar dig att undvika sladd och att styra fast att du utför en kraftig inbromsning. Med ABS-bromsar blir bromssträckan kortare på de flesta vägunderlag. På grusväg, snö och is kan bromssträckan dock bli längre. Du kan läsa mer om bromssträckan längre fram i boken.
Skivbromsar är en del av bromssystemet som består av en roterande skiva med ett bromsok som har två bromsklossar. Inbromsning sker när klossarna pressas mot skivan som sedan skapar friktion och sänker hastigheten på bilen. Skivbromsar finns hos de flesta bilar idag.
Trumbroms består av en roterande trumma som sitter på däcket. Vid inbromsning så trycks bromsklossarna mot trummans kanter vilket bromsar ner bilen. Trumbroms finns inte på nyare bilar.
Parkeringsbromsen använder du när du parkerat bilen eller när bilen är stillastående för att undvika att bilen börjar rulla. Parkeringsbromsen kallas ofta även för handbromsen.
Bromsvätskan i bromsledningarna överför kraften från din fot på bromspedalen. Om någonting är fel kan bromsvätska läcka vid bromsning. Är det läckage i en ledning så finns det en reservledning som gör att bromsen fortfarande fungerar på några hjul. Detta kallas tvåkrets bromssystem och finns hos de flesta nya bilar.
Tryck på bromspedalen kraftigt (stillastående) i ca 20 sekunder och uppmärksamma:
Provbromsa även i låg fart. Bilen får då inte dra snett och det ska inte höras några metalliska ljud. Kör aldrig med en bil som har problem med bromsarna.
Prova alltid bromsarna när du tvättat bilen, kört igenom en vattensamling eller när du lånar en bil. Gör det genom att utföra några inbromsningar.
Bromsservon eller vakumservon som den också heter förstärker bromskraften. Servon drivs av motorn vilket gör att den endast fungerar när motorn är igång. Den fungerar inte heller vid bogsering. Vill du testa att bromsservon fungerar kan du trycka ner bromspedalen när bilen inte är igång. Sjunker pedalen när du startar bilen är allt som det ska. När bilen inte är på ska bromspedalen kännas stum.
Hydraulisk broms gör att du inte behöver trycka så hårt för att bromsa bilen. En bromsvätska överför kraften från en pump som drivs av kraft från motorn. Bromsvätskan ska bytas ut med några års mellanrum. Detta för att bromsvätskan drar till sig vatten.