Läs kapitlet Däck

 

Läs, lyssna eller se en video där vi går igenom kapitlet tillsammans med dig med extra information. Ser du videon kan du scrolla ner, då åker videoskärmen ner till längst ner till höger.

10589

Däck kan delas in i två typer

  • Sommardäck
  • Vinterdäck

Vinterdäck finns med eller utan dubbar. Fördelen med dubbdäck är att de ger bättre grepp på halt vägunderlag. Nackdelen är att de sliter hårt på vägarna och bildar skadliga ämnen i luften eftersom dubbdäck river upp partiklar från asfalten. Vinterdäck utan dubbar (friktionsdäck) ger också bra grepp men sliter inte på vägarna som dubbdäck.

När är det lag på att använda vinterdäck?

  • 1 december – 31 mars säger lagen att du måste använda vinterdäck om det är vinterväglag. Med vinterväglag menar man om det finns is, snö, snömodd eller frost på vägen. Skulle polis stoppa dig så är det polisens bedömning som gäller för vinterväglag.
  • 16 april – 30 september är det dubbdäcksförbud. Detta gäller dock inte om det är eller förväntas bli vinterväglag där dubbdäck är motiverat.

Mönsterdjup

Mönsterdjupet på däcken är viktigt då det påverkar hur bra däcken fungerar på vägunderlaget. Detta gäller för mönsterdjup på däck:

  • 1,6 millimeter är sommardäcks minsta tillåtna mönsterdjup.
  • 3 millimeter är vinterdäcks minsta tillåtna mönsterdjup. 

Nya däck har ett mönsterdjup på 8 – 9 millimeter. När däckens mönsterdjup slits ner till 3 – 4 millimeter eller kortare har de mycket sämre egenskaper på blöta vägar och vid exempelvis vattenplaning. Däckens bredd påverkar också risken att råka ut för vattenplaning. Bredare däck ökar sannolikheten för vattenplaning. 

Dubbdäck
Dubbdäck.

Lufttryck

Läs i bilens instruktionsbok gällande råd om lufttryck. En generell riktlinje är att kontrollera lufttrycket i däcken en gång i månaden. En annan riktlinje är; ha lite mer luft än rekommenderat eftersom det förlänger bilens och däckens livslängd.

  • 30% mindre lufttryck än det rekommenderade värdet ökar bränsleförbrukningen och kortar däckens livslängd.
  • 10 – 15% över det rekommenderade värdet för lufttryck är det bästa värdet då det minskar bränsleförbrukningen samtidigt som däckens livslängd ökar markant.
  • 20% högre lufttryck än det rekommenderade värdet försämrar köregenskaperna och sliter även mer på däcken.
  • Märker du att bilen drar till höger beror det oftast på att höger framdäck har för lite luft.

Reservhjul & nödhjul

En ny bil är utrustad med 4 likadana sommardäck. I de flesta fall finns det även ett reservhjul som är likadant som de andra hjulen eller så kan du ha ett nödhjul. Har du ett nödhjul som reserv bör du vara noga med reglerna om högsta tillåtna hastighet och lufttryck för nödhjulet. I de flesta fall ska nödhjulet inte utsättas för en längre körsträcka än åtta mil och inte en hastighet snabbare än 80 km/h. Läs instruktionsboken.

Att tänka på:

  • Nödhjul ska ha högre lufttryck
  • Hastigheten är begränsad
  • Får du punktering är det tillåtet att tillfälligt byta till vilket däck som  helst. 
  • Tvingas du byta däck (oavsett däck) ska du byta tillbaka till det gamla däcket så fort det är lagat för att inte försämra bilens köregenskaper. Detta eftersom de andra däcken kan vara inställda på ett sätt reservhjulet eller nödhjulet inte är.

Rattfrossa

Rattfrossa inträffar då ratten skakar när du kör bilen i vissa hastigheter. Detta är ett resultat av att man inte balanserat hjulen på rätt sätt. Verkstaden frågar ofta vid däckbyte om de även ska balansera hjulen. Gör detta för att undvika eventuell rattfrossa. Råkar du ut för rattfrossa ska du besöka en verkstad för att åtgärda problemet.

Om bilen ej åker rakt fram 

Om bilen “förlorarar balansen” och åker åt något håll på rak väg beror det med största sannolikhet på felaktiga hjulinställningar. Detta resulterar i att däcken slits ojämnt vilket förkortar däckens livslängd. Ta hjälp av din verkstad i detta fall.

Mer om däck

  • Vid byte av däck måste du se till att alla däck är av samma typ. Du får till exempel inte blanda vinterdäck med sommardäck eller dubbdäck med odubbade däck.
  • Det är viktigt att du har ungefär samma mönsterdjup på de däck som ligger på samma hjulaxel. Se till att byta båda framdäcken eller båda bakdäcken samtidigt. Helst alla 4 samtidigt. Undvik att bara byta ett däck åt gången.
  • För att minska risken att hjulen lossnar är det viktigt att du spänner hjulbultarna igen 5-10 mil efter hjulbytet.
  • Har bilen dubbdäck behöver även släpvagnen dubbdäck. Bilen behöver dock inte ha dubbdäck om släpvagnen har det.
  • Höga hastigheter sliter mer på däcken.
  • Mjukare körsätt sliter mindre på däcken.
  • Sommardäck är tillåtna att användas med snökedjor under vinterhalvåret.
  • Är däcken ojämnt slitna beror det på felaktig framhjulsinställning.
  • Känner du skakningar i ratten när du kör bil kan framhjulen vara obalanserade.
  • Däck med bäst väggrepp ska monteras baktill för bäst vägegenskaper.
  • När du byter däck bör du förvara däcken du monterat av på en plats där det är svalt och mörkt.
  • HA-olja finns i gamla däck. Oljan är miljö- och hälsofarlig och ska inte finnas i däck hos nya bilar.
Godkänn cookies